Min enkla surdegsgrund

Jag har en alldeles egen surdeg som jag har gjort. Det var enkelt … och faktiskt verkar den bra.  Den luktar syrligt och brödigt, och precis som jag vill att det ska vara så var den enkel att göra. Jag har ännu bara använt den till två bröd. Ett är det vita surdegsbrödet som jag har skrivit om och det andra var ett rågbrödsbröd som verkligen inte blev bra.

Här kommer mitt recept på surdeg (som jag naturligtvis har hittat någonstans som jag har glömt bort nu):

Dag 1:
1 dl vatten ca 40°C
1 dl Grovt Rågmjöl

Blanda vatten och mjöl i en rostfri bunke ca 3-4 liter. Täck den väl med en kökshandduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i 3 dygn. OBS! Rör om varje dag.

Dag 4:
Tillsätt:
1 l vatten ca 40°C
1 l  Grovt Rågmjöl

Rör ihop allt till en lös deg som får stå 1 dygn i rumstemperatur.

Dag 5.
Nu är degen färdig. Dela upp på 10 burkar eller påsar. Ca 1,5 dl i varje påse (jag använder påsar eftersom de ryms mycket bättre i frysen).  Förvara surdegen i frysen tills du ska baka med den. Då tar man ut och låter tina i rumstemperatur.

Man kan spara den sista påsen och göra ny deg av. Då upprepar man dag 4. Dvs man tillsätter 1 l vatten och 1 l mjöl som får stå en dag i rumstemperatur.

Superlätt, jag lovar!

Lämna en kommentar

Under Surdegsbröd

Lämna en kommentar