Surdegsbaguette en fredagsmorgon

Surdegsbaguette en fredagsmorgon

Nybakt baguette en fredagsmorgon kan aldrig bli fel. Här är ett enkelt recept som ger lagom segt, underbart fina personliga baguetter att imponera med.

Ingredienser
2 dl aktiv surdeg
12 dl Manitoba cream
5 dl vatten
3 tsk salt

Gör så här
Om du har matat din surdeg och den är aktiv och bubblig gör som följer. Annars måste du först väcka din surdeg till liv genom att mata den. Jag föreslår då följande:

På morgonen tar du 1 dl surdeg från kylskåpet och tillsätter 2 dl ljummet vatten och 3 dl vetemjöl (om det är en surdeg på vetemjöl du matar) detta låter du stå i rumstemperatur i minst 8 timmar. Detta betyder att du har en aktiv surdeg på kvällen och kan då baka enlig receptet nedan.

På kvällen dag 1:
Blanda fördeg, mjöl och vatten.

Rör ihop degen med vad du har, jag använder min gamla elvisp med degkrokar i ca  i 12-15 min, tillsätt saltet och kör ytterligare 4 min.

Smörj en stor skål med  rapsolja.
Tippa i degen och skålen med plastfolie. Låt jäsa en timme i rumstemperatur. Vik sedan upp degen från kanterna mot mitten. Sedan ska degen jäsa, gärna till dubbel storlek. Endera i kylen i ca 9 – 12 timmar eller i rumstemperatur i ca 8 timmar.

Dag 2 på morgonen:
Färdigjäst baguettedeg

Ta fram degen ur kylen när den jäst klart och låt den stå framme ca en timme innan gräddning om du har jäst den i kylskåp.

Sätt in en plåt eller baksten om du har en sådan i mitten av ugnen och en till plåt längst ner i ugnen (som du sedan häller vatten på när du ställer in brödet i ugnen)

Sätt på ugnen i god tid, temp, 275 grader.

Vält ur degen på mjölat bord och strö mjöl över degen. Dela degen i fyra lika stora delar.

Dela degbitarna på längden och sträck försiktigt ut degen något och vrid baugetten ett halvt varv åt vardera hållet utan att pressa ur luften.

Vrid din surdegsbaguette

Grädda i mitten av ugnen på baksten eller en varm plåt.
Sänk temperaturen till 250 grader och glöm inte att hälla lite vatten på den understa plåten.
Grädda brödet i ca 20-25 min

Låt brödet svalna på galler. Riktigt enkelt, riktigt gott!

1 kommentar

Under Lena bakar, recept, Surdegsbröd, Vitt bröd

Ett svar till “Surdegsbaguette en fredagsmorgon

  1. Hej! har varit in här ett antal ggr och titta på ditt läckra recept på dessa bröd. Nu har jag bakat de men gjorde några förändringar jag hade lite jäst ca 3 ärtstora kulor med, och bytte ut Manitoba cream till siktad dinkelmjöl. de blev kanongott tack för receptet

Lämna en kommentar