Enkelt formbröd med havregryn och surdeg

Formbröd med havregryn
Ett enkelt bröd med lite mer fibrer i men som är fantastiskt gott och sött. Jag använder surdeg men det går att byta ut surdegen mot 1 paket jäst och 3/4 dl ljummet vatten.

Antal portioner
2 limpor

Ingredienser

2 1/2 dl vetesurdeg
2 1/2 dl havregryn
5 dl kokande vatten
2 tsk salt
1 dl sirap
10-11 dl vetemjöl

Dag 1 kväll

1/2 dl Vetesurdeg från kylskåp
1 dl ljummet vatten
1 dl vetemjöl

Blanda den kylskåpskalla surdegen med vattnet och vetemjölet och låt stå i rumstemperatur över natten eller minst 8 timmar.

Dag 2 morgon

Lägg havregrynen i en stor skål. Häll över det kokande vattnet och låt det svalna.

Blanda i vetesurdegen och sirapen i havregrynssmeten. Blanda kraftigt och häll i vetemjölet (jag använder vanlig elvisp med degkrokar) häll i salt efter ca 10 min och blanda lite till. Degen kan vara ganska kletig. Låt  jäsa i ca 2 1/2 timme.
Rör om och klicka ut i två smorda formar, jag använde en avlång och en rund. Låt jäsa en timme till.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen i 40-50 minuter.

Alla barnen (den yngsta 1år och den äldsta 13år)  älskar detta bröd – jag gissar att det är den söta smaken som gör det.

Lämna en kommentar

Under Enkelt, Lena bakar, recept, Surdegsbröd

Lämna en kommentar