Surdegsbröd med rågmjöl

Jag försöker baka lite nyttigare bröd och letar med ljus och lykta efter enkla nyttiga bröd. Här försöker jag mig på saltåkvarns rågbröd. De använder lite jäst i sitt bröd, det har jag uteslutit av den enkla anledningen att jag inte hade någon jäst hemma – och var alldeles för lat för att gå och köpa.

Ingredienser

12,5 dl Rågmjöl
2 msk surdeg direkt från kylskåpet
6 dl ljummet vatten ca 45 °C
5 dl vetemjöl
salt
1 dl rörsocker
1-1,5 dl vatten

Gör så här:

DAG 1 på kvällen:
1. Blanda 7 dl rågmjöl, 2 msk surdeg, 6 dl 45°C vatten väl i 3 minuter i assistent eller som jag gör med elvisp.  Jag tillade också lite honung för att snabba upp jäsprocessen … och oj vad det jäste.

2. Låt degen vila över natten 12–15 timmar i en stor bunke skyddad med plastfolie eller lock i rumstemperatur.

DAG 2 MORGON:
1. Blanda ingredienserna på låg hastighet i degblandare, hushållsassistent eller elvisp tills degen är medelfast. Min deg kändes väldigt kladdig och ganska olik en vetemjölsdeg, inte alls lika slät.

2. Låt degen vila i 1–2 timmar. Den ska ha en synlig volymökning på cirka 50 procent.

3. Dela degen i 2 delar och knåda dem. Låt vila ytterligare 15 minuter övertäckta med plastfolie.

4. Forma och lägg i korgar eller formar. Jag har inga korgar så jag smorde en vanlig skål med lite olja. Låt jäsa i 50 minuter täckta med plastfolie.

Sätt ugnen på 260°C och ställ in en tom plåt så att den värms upp i ugnen innan brödet ska in.

Stjälp ut degen på ett bakplåtspapper som ligger på något hårt, typ bricka så att du lätt kan fösa in degen på den heta plåten.

5. Grädda bröden i cirka 260 grader i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 160 grader och grädda ytterligare 50–60 minuter. Brödet är färdiggräddat när brödet låter ihåligt när man knackar det i botten.

Det var väl egentligen bara jag i familjen som gillade brödet .. undrar varför.

2 kommentarer

Under Enkelt, Rågmjöl, recept, Surdegsbröd

2 svar till “Surdegsbröd med rågmjöl

  1. Hej,

    här har du tips på ett bröd som innehåller ganska mycket råg och som är _väldigt_ enkelt att baka med assistent.
    Jag har gjort både med och utan surdeg. Det går förmodligen att blanda i mer rågmjöl när man använder surdeg, men jag har inte hunnit testa. Jag använder vetesurdeg, men det funkar säkert lika bra med rågsur.

    Surdegsbröd med ganska mycket råg

Lämna en kommentar